Titel: Traffic control
Hvad: Seminar og forandringsproces
Kunde: Novo Nordisk

Beskrivelse: Novo Nordisks produktionsdivision ønskede at centralisere ledelsen af seks globale produktionssites for at samle viden og innovation. I første møde med hovedkoncernen sagde jeg, at en sådan opgave er så svær som at sælge EU til danskerne. Men trods forventet modstand fra de lokale site-ledelser hjalp jeg hovedkontoret med at udvikle en engagerende metafor (trafik), som vi designede et 2-dages seminar i Danmark efter. På seminaret blev site-ledelserne sendt ud i bil og på cykel for at opleve den københavnske trafik, de fik gennemgået forskellige trafikscenarier og hørte fra eksperter i vejplanlægning. Alt som optakt til at finde løsninger til seminarets hovedfokus: Hvordan skaber vi det bedst mulige globale produktionsflow i Novo Nordisk DFP?

Resultat: Trafik-metaforen blev adopteret af site-ledelsen i Brasilien. De dækkede konferencerummet med trafik-kegler og bar hardhats og refleksveste på scenen under deres præsentation for sitets medarbejdere af de kommende ændringer. Sådan blev en rammende metafor det bærende fundament for en global divisions vellykkede forandringsproces.